Habitus mint plurale tantum

absztrakt kép, kékes-szürkés és pirosas-vöröses színű szögletes formákból

Szerző: Koroncai A.

Outlines of a Theory of Plural Habitusban egy „tanítvány”, Hadas Miklós szökkenti szárba a „mester”, Pierre Bourdieu kései műveiben elhintett magvakat (logos spermatikosz): kidolgozza a plurális habitus elméletének vázlatát.

A plurális habitus hadasi elmélete a gyakorlat bourdieu-i elméletén alapul. Ezen elmélet egyik kulcsfogalma a habitus, amin Bourdieu a tartós, testbe vésődő diszpozíciók olyan rendszerét érti, amely múltbeli gyakorlati tapasztalatokat integrálva, minden pillanatban az észlelés, értékelés és cselekvés mátrixaként működik. Hogy hogyan, az Hadas szerint legjobban a „játszmaérzék” vagy a „játékérzék” metaforájával világítható meg, imígyen: ismétlődő gyakorlatok, gyakorlások során sajátítjuk el a focizás (labdakezelés, helyezkedés, cselezés, védekezés, támadás, test-test elleni küzdelem stb.) csínját-bínját, tesszük magunkévá, vésődik belénk, testünkbe, hogy aztán magától, spontán és improvizatív módon a kiszámíthatatlan vagy legváratlanabb helyzetekben is irányítsa, szabályozza megnyilvánulásainkat. Vagyis a habitus bourdieu-i fogalma a cselekvések/viselkedések nem tudatos és nem reflektált módját jelöli, olyan módját, amelyet a cselekvések (gyakorlatok) generálnak, és amely egyszersmind (legkülönfélébb helyzetekben) cselekvéseket generál, mindenféle a priori biztosíték, harmonia praestabilita vagy karmester nélkül összhangot biztosít: a „gyakorlatok összehangolását” és az „összehangolás gyakorlatát”.

A játszmaérzék metaforája azonban egy kicsit félrevezető. A diszpozíciók ugyanis Bourdieu szerint nemcsak az olyan gyakorlatokban vezérelhetnek, amelyekben sajátunkká váltak, hanem átvihetők egyik gyakorlatból a másikba. Ezt példázza, mondjuk, a küzdőszellem vagy a küzdés módja, stílusa, amit a focizás során lesz sajátunk, aztán átvisszük a politikába.

No de mi történik a különféle gyakorlatokban magunkévá tett és az egyik gyakorlatból a másikba átvitt diszpozíciókkal (habitusokkal)? Egymásra épülnek? Egymásba olvadnak? Összeolvadnak? Eggyé válnak? Konfliktusba kerülnek?

Ezek hosszú ideig még csak kérdésként vagy problémaként sem merülhettek föl Bourdieu-nél. A habitus elmélete ugyanis azt hivatott magyarázni, hogy miként termelődnek és termelődnek újra a társadalmi pozíciók közötti különbségek és távolságok, vagyis miként termelődik újra a fönnálló társadalmi struktúra. 

A társadalmi pozíció eredetileg és általában osztálypozíciót jelöl Bourdieu-nél, a habitus pedig osztályhabitust. Van, hogy nem, például a Férfuralomban, ahol is a pozíció genderpozíció, a habitus pedig genderhabitus, de abban itt sincs változás, hogy a habitus homogén; hogy a habitus társadalmi pozícióhoz kötött és az által meghatározott; hogy a társadalmi pozíciók (osztályok/nemek) közötti viszony szerkezete hosszú távon is állandó, avagy bourdieu-i megfogalmazásban „a különbségek struktúrája változatlan.” Csakhogy például a genderstruktúra esetében ez, mutat rá Hadas, egyszerűen nem igaz.

A „férfiuralom” mint sajátos genderstruktúra vagy mint különbségstruktúra reprodukcióját Bourdieu szerint négy intézmény: a család, az iskola, az egyház és az állam végzi. Társadalomtörténészi munkákra támaszkodva Hadas ezzel szemben azt mutatja ki, hogy ez a négy intézmény hosszú távon éppenséggel a nemek közötti hierarchikus-hatalmi viszonyok átalakításában, mi több, a férfiuralom szerkezetének megváltozásában és a nők emancipációjában játszottak meghatározó szerepet. Az család, az iskola, az egyház és az állam nem a férfiuralom mint genderstruktúra vagy különbségstruktúra reprodukciójának ágensei, hanem a gyökeres változásé.

Három, talán meglepő, nem mai jelenség jól érzékelti, miről is beszél Hadas:

  • A középkor derekán egyfelől a férfi uralkodik a nő fölött, másfelől viszont a férfi azzal a nővel, akinek tisztessége elsődleges a családi, rokonsági, nemzetségi becsület és a vérvonal megőrzésének szempontjából, nem azt csinál, amit akar.
  • A megfelelő rangú nőknek kijár a hűbérúr és hűbéres alá-fölrendelt viszonyát kifejező hűségeskü vagy térdhajtás a férfiak részéről is.
  • A 17. századi Hollandiában – erről az a mindennapi élet pillanatát megörökítő metszet is tanúskodik, melyen egy hálósapkás apa látható, aki éjszaka karján gyermekével sétálva altatódalt dúdol, miközben a gyerek anyja nyugodtan alszik az ágyban – megszületik a „családapa”, jóllehet másutt a „családfő” dominál továbbra is.

Hadas tehát azt állítja: nem igaz, amit Bourdieu állít, a férfiak és nők közötti különbségek struktúrája nem maradt változatlan. A nyugati világban – mintegy ezer év alatt – a nemek közötti viszonyok és annak szerkezete gyökeresen átalakult. A férfiak és nők ma olyan diszpozíciókat testesítenek meg, amelyek korábban a másik nem diszpozíciói voltak: a férfiak nőiesedtek, a nők férfiasodtak. A férfiasságot és nőiességet természetesen továbbra is leírhatjuk bourdieu-i értelemben vett habitusként, olyan diszpozíciókként, amely a gyakorlatokban alakul ki és vésődik belénk, a férfiasság és a nőiesség történetét továbbra is elbeszélhetjük és magyarázhatjuk a gyakorlat és a habitus bourdieu-i fogalmát használva,

csak ehhez újra kell gondolnunk a habitus bourdieu-i fogalmát. 

Ugyanerre – nem csak a nemi habitusokat érintő – következtetésre juthatunk Hadas szerint a habitus bourdieu-i fogalmát használó, de azt bíráló és finomító mobilitáskutatások és individuumszociológiák alapján is. Éspedig arra, hogy

a habitust nem tételezhetjük sem egyneműnek, sem osztálypozíció vagy genderpozíció által meghatározottnak és ahhoz kötöttnek, a pozíciók közötti különbségek szerkezetét pedig állandónak. 

A habitus fogalmának újragondolására ösztönöz Hadas szerint maga Bourdieu is, kinek kései szövegeiben elszórtan megjelennek olyan fogalmak, amelyek kidolgozatlanul is is egy meghatározott, a habitus plurális habitusként való újragondolásának irányába mutatnak. Ilyen például az „elsődleges habitus/diszpozíció”, a „sajátos habitus/diszpozíció” vagy a „hasadt habitus”.

A plurális habitus Hadas-féle elmélete nem csupán a habitus, de egyben a társadalom bourdieu-i relációs fogalmának az újragondolása is. Ebben Norbert Elias játszik kulcsszerepet, aki a szociológia tárgyaként a figurációkat jelölte meg, mondván, hogy a társadalom az egyének sokféle és sokrétű viszonyaiból szövődik: az egymáshoz számtalan módon kapcsolódó egyének a kölcsönös függések szövedékeit (figurációit) alakítják ki, melyekben többé-kevésbé ingatag uralmi-hatalmi viszonyok jönnek létre. Ilyen figuráció (alakzat) például a család, az iskola vagy az állam. A társadalom bourdieu-i relációs fogalmának újragondolását Hadas a figurációk eliasi elméletét a társadalom bourdieu-i relációs elméletébe oltva végzi el, alaptétele pedig így szól:

a különbségek struktúrája nem állandó, hanem változó, képlékeny, ingatag, az alakzatok vagy az alakzatok szerkezetének megváltozása pedig elmozdulásokat, egymásra rétegződéseket, nem egyidejűek egyidejűségeit, többféleséget, hasadásokat idéznek elő az egyénekbe vésődő diszpozíciókban, a habitusokban. 

[Képek forrása: pixabay.com]

Ajánlott olvasmányok:

Hadas Miklós: A transzformáció elvei. Bevezetés egy késő bourdieuziánus habituselméletbe. In Erdélyi társadalom 17/2 (2019), 193–211.
Threadgold, Steven: Bourdieu and Affect. Towards a Theory of Affective Affinities. (Könyvtárunkból kölcsönözhető.)
+ Hadas Miklós: Mire jó és mire lehet még jó Bourdieu szociológiája?

További posztok a kategóriában

Testiségünk-szexualitásunk göcsörtös fája 

Testiségünk-szexualitásunk göcsörtös fája 

Mi van, ha nincs testi-szexuális viszony tárgyiasítás nélkül? Milyen következményekkel jár ez a tárgyiasítás feminista-kritikai elméleteire és a belőlük fakadó aszketikus szexuális etikákra nézvést?

Képvarázsok

Képvarázsok

Ha a képek lélegezni, vérezni, könnyezni nem is tudnak, de elvarázsolni, megdelejezni, rabul ejteni nagyon is. És mást is. Itt az idő, hogy szembenézzünk velük, kővé változtatni talán nem fognak.

Vezérem bensőmből vezérel

Vezérem bensőmből vezérel

Harc és nász – ez a szabadság- és a tekintélyelvűség történetének mintázata. Egyszer csatáznak, aztán frigyre lépnek, majd újra csatáznak, s megint frigyre lépnek. Nem a harc vagy a nász, hanem a harc és nász az örök.