Reziliencia és kapitalizmus

szimbolikus kép az öntudatosságról, magabiztosságról, önbizalomról

Szerző: Koroncai A.

A reziliencia a váratlan, kiszámíthatatlan helyzetekhez, történésekhez, eseményekhez, válságokhoz, traumákhoz, katasztrófákhoz való alkalmazkodás művészete, nem a fönnálló viszonyok és rendszer megváltoztatásáé. A rezliencia, szól Stefanie Graefe Resilienz im Krisenkapitalismus című könyvének tézise, a kritika és a forradalmi cselekvések ma szinte mindenütt jelenlévő és mindent átható ellengyakorlata.

Válság és kapitalizmus szorosan összetartozik: a válságok rendre jönnek, olykor több is egyszerre, de a kapitalizmus ezek hatására nem összeomlik, hanem megújul. A kapitalista rendszer a válságokon keresztül reprodukálódik, mégpedig a kapitalista (újra)termelés feltételeinek, köztük annak megújításával, amilyen módon és formában szubjektummá, cselekvőképes és elismert társadalmi alanyokká leszünk. Ez utóbbit nevezhetjük szubjektivációnak (a szubjektummá válás folyamatának), mely azokat a diszkurzív és nem diszkurzív gyakorlatokat foglalja magában, amelyek által ilyen vagy olyan szubjektummá válunk. A reziliencia Graefe olvasatában egy ilyen gyakorlat, mely

ma áthatja „az emberek és dolgok kormányzásának” szinte minden területét.

Maga a fogalom nem új, a 19. századi anyagtudományokból származik, azt a tulajdonságot jelöli, hogy egy anyag külső hatás elszenvedését követően visszatér eredeti állapotába. A 20. században a pszichológiában és ökológiában terjedt el, mára pedig szinte minden tudomány- és életterületen használatos: befolyásolja valóságérzékelésünket, helyzetek kezelésének, problémák megoldásának modelljeit, önmagunk és mások vezetésének, irányításának, gondozásának, kezelésének, önmagunk és mások kormányzásának módjait.

Eredeti és mai használata egyaránt mutatja, hogy a reziliencia, először is, nem egyenlő a rezisztenciával. Ha belerúgok egy mázsás kőbe, akkor a követ külső hatás éri, de a rúgás lényegében hatástalan, a kő semmit sem változik, amiért is nincs értelme eredeti állapotba való visszatérésről beszélni: a kő rezisztens. Lábam viszont nem az, a mázsás kőbe való rúgás hatására többé-kevésbé deformálódik, aztán amennyiben regenerálódik, akkor mondhatjuk: lábam reziliens. Másodszor, rezilienciáról nem csupán abban az esetben beszélünk, ha valami/valaki külső hatás elszenvedése után visszatér eredeti állapotába, visszanyeri eredeti állapotát, hanem akkor is, ha ez a valami/valaki eközben átlényegülés nélkül átalakul. A reziliencia tehát valakinek/valaminek azt a tulajdonságát vagy képességét jelöli, hogy erőteljes vagy sokkszerű, traumatikus hatás(ok)hoz sikeresen alkalmazkodik: vagy visszatér eredeti állapotába, vagy megújul, átalakul anélkül, hogy lényegileg vagy teljesen mássá válna. Ahogyan például a kapitalizmus.

Graefe könyvében arra kérdésre keresi a választ, hogy mi a probléma, amelyre a reziliencia a megoldás. A kimerülés jelenségéből indul ki, abból, ami szerinte a posztfordi kapitalizmus emberének egyik alaptapasztalata, és ami mögött az áll, hogy „vállalkozó-szubjektumokká” lettünk: olyanokká, akik önként és fülig érő szájjal zsákmányolják ki magukat, akik önmaguknak mint vállalkozásnak kizsákmányoló és kizsákmányolt munkásai, akik tehát egyrészt magukat, testüket-lelküket mint munkaerőt a teljesítmény és hatékonyság érdekében használják, gondozzák, tartják karban, fejlesztik, másrészt a munkát kihívásnak és az önmegvalósítás lehetőségének fogják föl. A vállalkozó-szubjektumok mondhatják is magukról:

„Az én vezérem bensőmből vezérel!”

Ámde ez a benső nem velünk született, természeti adottság, hanem létrehozott és fenntartott, megmunkált, megdolgozott, mégpedig úgy, hogy bizonyos, illetve megfelelő módon vezéreljen. Ebben kulcsszerepet játszanak a pszichotudományok meg a workshopok, szemináriumok, tréningek, coachingok stb., melyek mind arra irányulnak nem szándékoltan is, hogy az önkizsákmányolás és önmegvalósítás kéz a kézben járjon, vagyis hogy munkateljesítményünkért és munkánkért élő-halóként elmondhassuk:

„az én igám édes, az én terhem könnyű”.

Hogy mégsem az, az a kimerülés meg a kiégés jele, ami ma mindennapi és általános tapasztalat. A reziliencia Graefe szerint mindenekelőtt erre válasz, vagyis arra a problémára ad megoldást, hogy miként lehet a produktivitás megőrzése, fönntartása érdekében önmagunkat úgy kormányozni, hogy a teljesítőképességünk, terhelhetőségünk és teljesítményünk fokozásának (önkizsákmányolásunk és önmegvalósításunk) negatív következményei ne vezessenek összeomláshoz.

Ez nem hagyja érintetlenül a szubjektumot:

a vállalkozó-szubjektum reziliens szubjektummá válik.

A különbség e két szubjektum között a következő:

  • Az autonómia értelme a reziliens szubjektum esetében nem az önmegvalósítás vagy az önmeghatározás, mint a vállalkozó szubjektum esetében, hanem az önszervez(őd)és. Míg az előbbi értelemben autonóm szubjektum átalakítja, átformálja (a maga képére) a környezetét, addig az utóbbi értelemben vett autonómia magába foglalja a szubjektum környezethez, annak változásaihoz, hatásaihoz való rugalmas alkalmazkodóképességet.
  • A vállalkozó-szubjektum olyan, akiről minden lepereg, aki sebez, de maga sebezhetetlen; a reziliens szubjektum viszont lényegileg sebezhető, hiszen aki nem sebezhető, annak nincs szüksége rezilienciára, az nem lehet reziliens, csak rezisztens.
  • A reziliencia szubjektuma nem szuverén ura létezése feltételeinek és termelőképességének, hanem kitett az általa uralhatatlan környezetnek.
  • A reziliencia szubjektuma nem önmagába záródó és önmagáért való, szolipszista és szuverén individuum, hanem olyan, aki szociális hálózatokba ágyazottan létezik; nemcsak sebezhetősége (másoknak kitettsége és másokra szorultsága) miatt, hanem azért is, mert az ilyen hálózatok központi erőforrásai (egyben tárgyai is) a rezilienciának.

A reziliencia szubjektuma tehát kommunitárius és reszponzív.

A vállalkozó-szubjektum nem lesz semmivé azzal, hogy reziliens szubjektummá válik, csak átalakul. Merthogy a szubjektumok produktivitása, termelőképessége és versenyképessége továbbra is maximalizálandó, ámde oly módon, hogy egyrészt minimalizálódjanak a produktivitás maximalizálásából fakadó negatív következmények és az azt hátráltató behatások, másrészt maximalizálódjon önmagunk, egy egyén vagy egy életmód, életforma, közösség, társadalom védelme.

A reziliencia végül is, állítja Graefe, olyan egyéneket és közösségeket teremt, amelyek a kizárást, kirekesztést, az egyenlőtlenségeket, igazságtalanságokat, de akár az olyan viszonyokat is, amelyek az emberi életet puszta, meztelen életre redukálják, rajtuk kívül álló, általuk befolyásolhatatlan és uralhatatlan környezetként fogják föl – adottságként, amelyhez kreatívan, innovatívan alkalmazkodni kell, s amely az alkalmazkodóképességet teszi próbára, teszteli és fejleszti. A reziliens szubjektum tehát, legyen az egyén vagy közösség, azon van, hogy miként birkózhat meg mindazzal, miként fordíthatja a maga javára mindazt, ami történik vele, aminek ki van téve, amit elszenved, amiben találja magát, amiben van. A reziliens szubjektum

alkalmazkodik a fönnálló viszonyokhoz és rendszerhez, rugalmasan, kreatívan, innovatívan, zseniálisan, de föl nem forgatja, gyökeresen meg nem változtatja azt.

A reziliencia, amely tényleges vagy elvárt gyakorlatként jelen van életünk szinte minden területén, és formálja-alakítja szubjektivitásunkat, ily módon

a forradalmi cselekvés ellengyakorlata, szubjektuma pedig a forradalmi cselekvő ellenszubjektuma.

Ha a homo resiliens könnyebben tudná is elképzelni a kapitalizmus végét, mint a világét, akkor is a kapitalizmus fönnmaradását szolgálná – kreatívan, innovatívan, zseniálisan.

[Képek forrása: pixaby.com]

Ajánlott olvasmányok:

Bröckling, Ulrich : Resilienz. Über einer Schlüsselbegriff des 21. Jahrhunderts.
Replika 94 (2015), „Reciliencia és társadalom” című blokk tanulmányai.

+ Beszélgetés Stefanie Graefével A Resilienz im Krisenkapitalismus című könyvéről

További posztok a kategóriában

Testiségünk-szexualitásunk göcsörtös fája 

Testiségünk-szexualitásunk göcsörtös fája 

Mi van, ha nincs testi-szexuális viszony tárgyiasítás nélkül? Milyen következményekkel jár ez a tárgyiasítás feminista-kritikai elméleteire és a belőlük fakadó aszketikus szexuális etikákra nézvést?

Képvarázsok

Képvarázsok

Ha a képek lélegezni, vérezni, könnyezni nem is tudnak, de elvarázsolni, megdelejezni, rabul ejteni nagyon is. És mást is. Itt az idő, hogy szembenézzünk velük, kővé változtatni talán nem fognak.

Vezérem bensőmből vezérel

Vezérem bensőmből vezérel

Harc és nász – ez a szabadság- és a tekintélyelvűség történetének mintázata. Egyszer csatáznak, aztán frigyre lépnek, majd újra csatáznak, s megint frigyre lépnek. Nem a harc vagy a nász, hanem a harc és nász az örök.