Vidéki terek, női perspektívák – Konferencia-beszámoló


A TÉR Műhely idei utolsó beszélgetésére került sor 2023. december 14-én, melynek címe Vidéki terek, női perspektívák volt. A beszélgetés során betekintést nyerhettünk a meghívott vendégek empirikus kutatásaiba. Csurgó Bernadett (szociológus) a vidéken élő vállalkozó nők helyzetét vizsgálta. Gábriel Dóra (szociológus) az idősgondozással kapcsolatos női terhekre fókuszált. Farkas Judit (néprajzkutató) a speciális vidéki közösségek női aspektusaira helyezte a hangsúlyt. Három eltérő kutatási téma, amik izgalmasan egymásra találtak a beszélgetés alatt Bródy Luca Sára (szociológus) moderálásával.

A magyar vidék képét kettősség jellemzi: idill és leszakadás. A különböző társadalmi csoportok másképpen értelmezik a vidék fogalmát. Fennáll egy alapvető ellentét város és vidék között, ami szintén befolyásolja a vélekedéseket. A központi kérdés az, hogy hogyan. Hogyan értelmezik a társadalmi csoportok a vidéki teret?

A vidék értelmezése női perspektívából leginkább a kulturális öröklődésben jelenik meg. Csurgó Bernadett kutatásában azt tapasztalta, hogy a vidéki vállalkozó nők újraértelmezik szerepüket. Céljuk az, hogy egyensúlyt teremtsenek a hagyományos női szerep és az önmegvalósítás között. A nők nemi szerep felfogása átalakul, ami hatással van döntéseikre, és részben ez vezetett a vállalkozói lét kialakításához. Ugyanakkor, választott tevékenységeikben megjelenik a hagyományhoz való kötődés, mivel leginkább kézműves vállalkozást indítanak. Ezek a középosztálybeli nők kiváltságnak élik meg, hogy vidéken vállalkozók tudnak lenni. A közösségi életben is aktív szerepet vállalnak.

Az idősgondozói migrációval kapcsolatban az mondható el, hogy leginkább nők körében alakul ki ez a transznacionális munkavégzés. Ezt a döntést általában egy kényszerhelyzet teremti a háztartásokban. Gábriel Dóra terepkutatást végzett és életútinterjúkat készített kutatásához. Az interjúk során többször is elhangzott az a férfi nézőpont, miszerint most a feleségnek kell elvállalnia a munkát, mert a férj már megtett hasonló lépéseket annak idején. Felmerült az a kérdés is, hogy a tradicionális értékek gyengülnek vagy erősödnek a migráció hatására. Komplexitásából fakadóan erre a kérdésre nem lehet egyértelmű választ adni, mindkét eshetőség fennáll. Egyes családok összetartását fokozta, másokét gyengítette ez a munka. Az biztos, hogy az egyén mobilitásától függ, hogy mennyire képes kilépni helyzetéből.

A vidéken élő “elszeparált” közösségekre másképp tekintünk, mint a hagyományos vidéki társadalomra. Az ökofalvaknak van egy erősen kritikus attitűdje a modernizációval, a globalizációval szemben. Az ott élők praktikus szempontból tekintenek a vidéki térségre és annak adottságaira. Hogyan alakulnak a szerepek családi és közösségi szinten az ökofalvakban? Farkas Judit kutatása szerint a családi szerepek már nem feltétlen a hagyományos elvárásoknak megfelelően, hanem képesség és tudás szerint rendeződnek. Közösségben is egyre inkább megjelenik a nemek közötti egyenlőség a döntéshozatali folyamatokban. Mindezek mellett az ökofalvakban létrejött hagyományos női csoportok meghatározók. Fontosnak tartják, hogy jól meglegyenek egymással a női tagok, mert csak akkor tudnak hatékonyan együttműködni. Női ágon kulturálisan öröklődik az a hozzáállás és tudás, amire szükség van egy csoport fenntartásához.

Hogyan alakították át a vidéki teret az elmúlt évtized válságai? A kutatók elsősorban a COVID-19 járványt és a 2008-as gazdasági válságot emelték ki. Az online térben is jelenlévő női vállalkozások a kereslet szempontjából egy sikeres időszakot éltek meg a pandémia alatt. Azonban nem minden vállalkozás tudta fenntartani ezt a sikerességet hosszútávon. A kialakult helyzetnek köszönhetően az derült ki, hogy ezek a mikro/egyszemélyes vállalkozások jól tudtak adaptálódni a helyzethez, nagyfokú rugalmasság jellemezte őket. A külföldi munkában résztvevők helyzete nem alakult ilyen fényesen. Válságos időket éltek meg, amin elsősorban a családon belüli összetartás ereje segítette át őket. Azoknál a családoknál, ahol kialakult ez az összetartás, ott a megoldási lehetőségekre fókuszáltak. Ellenkező esetben ez a kényszerhelyzet csak ez önkizsákmányoláshoz vezetett. A migrációnak köszönhetően a nők megerősítést kaptak önmagukkal kapcsolatban, mert rájöttek, hogy mennyi mindent képesek egyedül is megoldani. Ez a mintázat nem csak vidéken, hanem a városokban is megjelenik.

A 2008-as gazdasági válság és a COVID-19 járvány után megnövekedett az érdeklődés az ökofalvak iránt. Sokan ezekre a helyekre akartak kiköltözni, de ez a lelkesedés mára már alábbhagyott. Hogy milyen hatással volt a járvány a vidéki közösségekre, azt Farkas Judit egy konkrét példán keresztül szemléltette. A Krisna-völgyben élők egy erősen hagyományos ideológiával és egy sajátos életformával rendelkeznek. Az önellátó életmódnak köszönhetően a pandémia idején többnyire élhették megszokott életüket. Pozitív volt számukra az, hogy gyermekeik – mivel nem tudtak iskolába járni – segítettek a háztartásban és a gazdaságban. A látogatók hiányából fakadó bevételkiesés okozott nehézséget, de rájuk is a reziliencia volt jellemző, mert minden esetben a megoldásra összpontosítottak. Ez az időszak megerősítette a közösséget és az önfenntartás ideálját egyaránt.

Egy rendkívül érdekes és információgazdag beszélgetést hallhattunk a nők helyzetéről, a női közösségekről a vidéki terekben. A végén a kutatókban felmerült az együttműködés ötlete – izgatottan várjuk megvalósulását.

További posztok a kategóriában

„Senki nem érti, senki nem érzi”

„Senki nem érti, senki nem érzi”

Pop a zenében, pop a politikában, popzene és populizmus – tejtestvérek. Mindkettő „az emberekből” él, nélkülük mindkettő „pupilla üres foglalatban”, „tollpihék az üres ólban”: van is ilyen meg nincs is, üres is meg nem is.

Reflexivitás à la Bourdieu

Reflexivitás à la Bourdieu

Pierre Bourdieu a reflexivitást sajátos módon fogja föl és műveli, azt a szociológia mint empirikus tudomány elengedhetetlen velejárójának tekinti. Madara nem Minerva, röptét alkonyatkor megkezdő baglya, hanem a vakmerő nappali csúcsragadozó, a héja.

Kibújástilalom

Kibújástilalom

Mi a kritika? Miért és hogyan csináljuk? Három egyszerű kérdés, ám válaszolni rájuk nem könnyű. Már csak azért sem, mert egy magára valamit is adó kritika, kivált, ha radikális és totális, nem bújhat ki a kritika alól: művelője nem isten földije.