Lájkok

véres kard deszkából készült padlón
A közösségi média és a háború frigyéből a nem klasszikus háborúk egy új fajtája született meg: a lájkháború. Az erről szóló beszéd több mint lájkvadászat: a háború és a politika színeváltozásáról szól.  P. W. Singer és Emerson T. Brooking Likewar: The Weaponization of Social Media című könyvét ajánljuk.

Önértelmezésük szerint Carl von Clausewitzet aktualizálják, aki szerint a háború politikai helyzetből ered, politikai motívum szüli és szövi át, következésképp politikai cselekvés: a politikai interakciók folytatása, más eszközökkel történő megvalósítása (Clausewitz, 53–54). Legfőbb állításuk, hogy a lájkokért folytatott harc a háború és vele a politika folytatása más eszközökkel. Azt nem állítják, hogy a jövő háborúit a közösségi médiában vívják, ez legfeljebb csak hatásvadász állítás lenne; azt viszont állítják, hogy közösségi média politikai és hadászati fegyverré, egyszersmind csatatérré vált, ahol – mint kiderül: nem csak a szó szoros értelmében – a lájkokért folyik a harc. De mi a háború, ha lájkokért folyó harc is háború, mit nevezzünk ez esetben háborúnak, mi különbözteti meg a háborút attól, ami nem háború?

Clausewitz meghatározása szerint a háború fizikai erőszak alkalmazása azzal a céllal, hogy legyőzve vagy ellenállásra képtelenné téve a másikat, akaratunkat rá kényszerítsük (Clausewitz, 39). Vagyis a háború nem az, hogy valaki a saját akaratát ellenszegülés ellenére is keresztülviszi, alapuljon bármin, akár fizikai erőszakon is ennek esélye, hanem az ellenszegülés lehetőségének megszüntetése fizikai erőszakkal azért, hogy valaki az akaratát kikényszerítse. Ha ezt a háborúmeghatározást elfogadjuk, akkor nem nevezhetünk mindent háborúnak, ami saját akaratunk másikra kényszerítéséről szól. Az utóbbi lehetséges fizikai erőszak nélkül is, példának okáért szövegekkel és képekkel is; az ilyen akciók nem háborús akciók, legalábbis clausewitzi értelemben nem nevezhetők annak. Akkor viszont igen, ha a háború nem szükséges feltétele a fizikai erőszak alkalmazása. Márpedig nem az. Nem azért, mert a háborút – már régebb óta – nem csupán ölésre alkalmas eszközök értelmében vett fegyverekkel folytatják (dezinformáció, propaganda, demoralizálás, fake news, deepfake), hanem azért, mert manapság olykor – például a kritikus infrastruktúrák vagy informatikai rendszerek elleni kibertámadások esetében – egyáltalán nem ilyen fegyverekkel. De akkor, mit értsünk háborún, mit nevezzünk háborúnak, miként határozható meg, illetve mi különbözteti meg a háborút a nem háborútól? Neveztetünk-e minden olyan akciósorozatot háborúnak, melynek során valaki a lehetséges/tényleges ellenszegülés vagy ellenállás megakadályozásával / megtörésével kényszeríti rá másokra akaratát, használjon ehhez bármilyen eszközt is?

Munkadefiníciónak talán megteszi, de Singer és Brooking semmiféle, a háborúk új valóságára reflektáló háborúdefinícióval nem szolgál, csak arról mondanak egy s mást, hogy mi a lájkháború sajátossága és mi benne az új. Abban nincs semmi új, állapítják meg helytállóan, hogy a lájkháború nem emberek fizikai megölésére alkalmas eszközökkel folyik; hogy nem ölésről, az ölésre és halálra készenlétről szól; hogy a háború és béke között nem egyértelmű, világosan meghúzható határok vannak (ami nem háború, az béke, vagy ami béke, az nem háború); hogy elmosódik a határ katona és nem katona (polgár, civil) között; hogy fokozza az ellenségesség (szembenállás) intenzitását; hogy nem vagy nem csak államok között zajlik, nem reguláris állami hadsereggel vívják, nem hadüzenettel kezdődik és békekötéssel végződik. Mindebben tehát nincs semmi új. Ilyenek a nem klasszikus háborúk. De akkor mégis mi a sajátossága a lájkháborúnak? Mi teszi mássá a nem klasszikus háborúk között? Mi benne az új?

Amire e kérdésekre válaszképp Singer és Brooking jut, az pár pontban összefoglalva a következő:

(1) A közösségi média megváltoztatta, hogy állami és nem állami aktorok hogyan vívják meg a konfliktusaikat.

Egy új csatatér született, ahol nem bombákkal és rakétákkal zajlik és nyerhető meg a harc, hanem azon történetek formálásával, alakításával, amelyek keretezik a világhoz való megértő-értelemző viszonyulásainkat,

és azzal, hogy érzelmileg megragadva, bevonva másokat válaszra-cselekvésre késztetjük, ösztönzzük őket, szereljük le lehetséges vagy tényleges ellenállásukat, bírjuk rá, hogy kövessenek minket, legyenek velünk, cselekedjenek értünk, a mi céljainkért.

(2) Az közösségi médiában folyó háború időben nem véges és szakadásos, hanem folyamatos és végtelen:

a harcosok itt sohasem alszanak, mindig vannak, akik ébren vannak és harcolnak; a fegyverek sohasem nyugszanak:

képek és szövegek terjednek, megragadnak, bevonnak, online és offline cselekvésre késztetnek, ösztönöznek.

(3) A közösségi média révén egyfelől bármely információ valós időben, a korábbiakhoz képest sokkal gyorsabban, szélesebb körben hozzáférhető, másfelől viszont az igazságot elnyelhetik a lájkok tengerének hullámai. A kitalált vagy elferdítve, megmásítva megjelenített esemény (nem valóságos valóság) valódi erővel bírhat, ehhez elég, ha az emberek hiszik, hogy megtörtént, a bizonyíthatóan, valóban, bizonyíthatóan megtörtént esemény (valóságos valóság) ellenben teljesen érdektelen maradhat. Ez a kommunikációs médium ugyanis nem az igazságot jutalmazza, hanem a viralitást, és ezen a csatatéren az erő nem az igazságban rejlik, de nem is a fizikai erő számít, vagy a high-tech hardver. Az erőviszonyok nem ezeken múlnak, ahogyan a kimenet (győzelem vagy vereség) sem, hanem a figyelem megragadásán, fogva tartásán, irányításán és az érzelmi-cselekvő bevonódás, elkötelezettség megteremtésén, fönntartásán.

A lájkháború nem csupán a szó szerinti értelemeben vett lájkokért folyik, hanem az érző szívekért és éber-cselekvő testekért, azok uralásáért, irányításáért, megszerzéséért és megtartásáért.

(4) Ennek a háborúnak mindannyian résztvevői vagyunk. Azzal, hogy online vagyunk figyelmünkkel, annak odaadásával vagy megvonásával, lájkolással vagy diszlájkolással, kattintással, megosztással mi magunk is részt veszünk ebben a figyelmünkért és elköteleződésünkért folyó csatában, még ha ennek általában nem is vagyunk tudatában.

Ebben a háborúban, akár akarjuk, akár nem, mi magunk is harcosok és fegyverek vagyunk, nem tudunk semlegesek, ártatlanok, csupán civilek lenni, maradni.

(5) Minden ideiglenes-pillanatnyi győzelem az online térben hatással van az offline térre, a fizikai világra, az ottani konfliktusokra, viszályokra, harcokra, csatákra, azok kimenetére. Ily módon az offline és online háború közötti határok eltűnnek, az analóg harcok egyszersmind digitális harcok, a digitális harcok pedig analóg harcokat döntenek el.

2016-ban az elnökválasztást megnyerő Donald Trump azt találta mondani: „tweetek nélkül nem lennék itt”. Valóban. Ideje hát rádöbbennünk, hogy manapság nem a történetek a nyerők,

nem a narratívákban az erő, hanem a szöveges miniatűrökben, a vizuális montázsokban, a szöveges vagy képi pillanatokban, villanásokban, szösszenetekben.

Ezek nem történetek, és nem is állnak össze egy történetté, de ami hatásukra történik, abból lesz történet, az összeállhat egy történetté. A tweetek – meg a többi – tehát nem történetet beszélnek el, de képesek arra, hogy elbeszélendő történetet csináljanak, szüljenek.

Ha a lájkháború a háború és vele a politika folytatása más eszközökkel, akkor a politika egyszersmind a háború folytatása más eszközökkel.

[Képek forrása: pixabay.com]

Ajánlott olvasmányok:

Buchanan, Ben – Imbrie, Andrew: The New Fire. War, Peace, and Democracy in the Age of AI. (Könyvtárunkból kölcsönözhető.)
Forgács Balázs: Gerillák, partizánok, felkelők. Az irreguláris hadviselés elméletének története – korunk kihívásai. (Könyvtárunkból kölcsönözhető.)
Treré, Emiliano: Hybrid Media Activism. Ecologies, Imaginaries, Algorithms. (Könyvtárunkból kölcsönözhető.)
Foucault, Michel: „Society Must Be Defended”. Lectures at the Collège de France, 1975–76. (Könyvtárunkból kölcsönözhető.)
Bárdos Dániel és Tuboly Ádám Tamás (szerk.): Emberarcú tudomány. Áltudományok és összeesküvés-elméletek szorításában. (Könyvtárunkból kölcsönözhető.)

További posztok a kategóriában

„Senki nem érti, senki nem érzi”

„Senki nem érti, senki nem érzi”

Pop a zenében, pop a politikában, popzene és populizmus – tejtestvérek. Mindkettő „az emberekből” él, nélkülük mindkettő „pupilla üres foglalatban”, „tollpihék az üres ólban”: van is ilyen meg nincs is, üres is meg nem is.

Reflexivitás à la Bourdieu

Reflexivitás à la Bourdieu

Pierre Bourdieu a reflexivitást sajátos módon fogja föl és műveli, azt a szociológia mint empirikus tudomány elengedhetetlen velejárójának tekinti. Madara nem Minerva, röptét alkonyatkor megkezdő baglya, hanem a vakmerő nappali csúcsragadozó, a héja.

Kibújástilalom

Kibújástilalom

Mi a kritika? Miért és hogyan csináljuk? Három egyszerű kérdés, ám válaszolni rájuk nem könnyű. Már csak azért sem, mert egy magára valamit is adó kritika, kivált, ha radikális és totális, nem bújhat ki a kritika alól: művelője nem isten földije.