Bourdieu a városban

Bourdieu-t nem kell városba vinni. Már nem lehet, különben is, ment ő magától, Párizsba, s lett először a Lycée Louis-le-Grand középiskola, aztán az École Normale Supérieure diákja, végül a Collège de France professzora. Bourdieu városban volt, és a város Bourdieu-ben. Loïc Wacquant Bourdieu in City című könyvét ajánljuk.

Tárgya nem Bourdieu útja a kis dél-franciaországi faluból a fővárosba, a paraszti világból az akadémiai világba. Wacquant nem ezt elemzi, de nem is Bourdieu „hasadt habitusát” (erről lásd Bourdieu, 45). Amit a Bourdieu in City csinál, az nem Bourdieu bourdieu-iánus szociológiai elemzése, hanem – miként alcíme, Challenging Urban Theory mutatja – a városelmélet bourdieu-iánus provokációja. Wacquant városszociológusként értelmezi újra Bourdieu-t, és a város egy új koncepciójának megalkotására használja, arra invitálva minket, hogy a várost annak középpontba állításával tegyük kutatásunk tárgyává, amit ő – Bourdieu nyomán – a szimbolikus tér, társadalmi tér és fizikai tér trialektikájának nevez.

A szimbolikus tér elemei azonkognitív-mentális kategóriák, amelyekkel felosztjuk a világot és osztályozzuk az entitásokat (dolgokat, tárgyakat, helyeket, embereket, tevékenységeket). Ezek a kategóriák formát adnak (öntőformái) gondolkodásunknak, észlelésünknek, érzéseinknek, ítéleteinknek, cselekvéseinknek; mentálisak-kognitívek, de testünkbe vésődnek vagy égnek, s konstitutívak az inkorporálódó diszpozíciók, a habitusokat illetően. Autoritással és potenciával bírnak, hatalmat és kényszert gyakorolnak, mögöttük olyan ágensekkel, mint az állam, a vallás, az egyház, a tudomány, valamint azokkal a „természetes” attitűdökkel, amelyek a szocializáció, a szociális ceremóniák és intézményes rítusok eredményei. Nem transzcendentális univerzálék, hanem társadalmi ágensek közötti harcok termékei; nem velünk születettek, hanem különféle gyakorlatok révén belénk vésettek, belénk égetettek.

Fizikai és társadalmi tér. Ahogyan a dolog a fizikai térben egy konkrét és kizárólagos helyet foglalnak el, úgy foglalnak el helyet a társadalmi térben az ágensek; ahogyan a fizikai térben egy helyet más helyekhez való viszonya határoz meg, úgy határozzák meg a társadalmi térben a pozíciók egymást. A társadalmi valóság relacionális, amit Bourdieu a tér metaforájával írj le: a társadalom pozíciók (és diszpozíciók) tere, amelyek egymáshoz képest határozódnak meg, egyik a másikhoz való viszonyában és viszonyaként létezik; társadalminak lenni annyi, mint társadalmi térben pozíciót elfoglalni, pozícióval bírni.

A társadalmi tér az anyagi-fizikai térbe íródik: a társadalmi különbségek, távolságok/közelségek és alá-fölérendeltségek térbeli különbségek, távoságok/közelségek, alá-fölérendeltségek formáját öltik, a társadalmi tér és struktúra fizikai térként és térstruktúraként objektiválódik. Ez nagymértékben hozzájárul a társadalmi viszonyok fönnmaradásához, olyannyira, hogy a társadalmi struktúrák az emberek átköltöztetése, átültetése, áttelepítése, gyökerüktől megfosztása nélkül nem változtathatók meg. Vagyis ezzel, bár nála kifejtetlen marad, Bourdieu azt mondja, hogy a fizikai tér – nem tisztán fizikai térként – konstitutív a társadalmi teret, az azt alkotó pozíciókat (és diszpozíciókat) illetően. Ahogyan például a kabil ház esetében, melyet elemezve Bourdieu azt mutatja meg, hogy mind a kint és bent viszonya, mind a bent elrendezése a férfi-nő viszonyának leképeződése, egyszersmind e viszony férfiakba és nőkbe vésője, ily módon újratermelője (Bourdieu, 57–78).

Hogy a társadalmat Bourdieu térként írja le, azzal arra invitál minket, hogy relacionálisan vagy inkább – mint mondja Wacquant – topologikusan gondolkodjunk.

Ez általánosan fogalmazva annyit tesz, hogy elemzésünk középpontjában az áll, hogy az entitások, legyenek azok akár mentális-kognitív kategóriák, akár társadalmi pozíciók és diszpozíciók, akár fizikai helyek és építmények, milyen viszonyban állnak egymással, illetve miként rendeződnek el egymáshoz képest.

A tér – állítja Wacquant –  több mint metafora Bourdieu-nél, pozíciók (társadalmi térben és fizikai térben elfoglalt helyek) egymáshoz való és a pozíciót (társadalmi térben és fizikai térben elfoglalt helyet) meghatározó olyan viszonyok leírását teszi lehetővé, mint a közelség és távolság vagy az alá- és fölrendeltség.

Bourdieu szociológiája – vonja le a következtetést Wacquant – társadalomtopológia,

mégpedig olyan, amelyik a társadalmi-térbeli viszonyokat és helyeket illetően meghatározó szerepet tulajdonít a tőkéknek (különféle tőkéknek vagy tőketípusoknak) és azok eloszlásának.

Bourdieu (topologikus) szociológiája egyrészt arra jó Wacquant szerint, hogy a város társadalomtudományának, avagy a városkutatásnak löketet adjunk; ehhez viszont városba kell vinnünk Bourdieu-t, vagyis be kell oltanunk a bourdieu-i szociológiát a város társadalomtudományába. Ez – többek között – azt jelenti, hogy

  • a város társadalomtudományát reflexívvé kell tenni: szakítani kell a common sense-szel, vagyis a közhelyekkel, magától értetődőségekkel, előtalált, készen kapott, magukat természetességükkel vagy elfogadottságukkal ránk kényszerítő hétköznapi, tudományos és közpolitikai fogalmakkal és problémákkal, hogy aztán föltárjuk társadalomtörténetüket és társadalomkonstrukciós aktivitásukat, társadalmi valóságot konstruáló munkájukat, szerepüket.
  • A város társadalomtudományának a kutatásban kell gyökereznie és azt kell szolgálnia. A kutatás tárgyának elméleti megkonstruálása nem választható el azon eljárásoktól és eszközöktől, amelyek nélkül nem lehetséges kutatás és valódi tudás a tárgyról. A szociológia, így a városszociológia is valóságtudomány, amiért is az elméletet és a módszert mindvégig a kutatás gyakorlatának kell orientálnia, olyan gyakorlatának, amelyben az elmélet és gyakorlat kéz a kézben jár.
  • A városkutatónak topologikusan kell gondolkodnia, egyszersmind a várost a térért és térben folyó harcok terepének kell látnia és láttatnia: a szimbolikus, a társadalmi és a fizikai tér mindegyike, akárcsak egymásra hatásuk, egyszerre terméke, tétje és fegyvere a tőkékért és a pozíciókért, azok megszerzéséért és megtartásáért folyó harcoknak.

Bourdieu (topologikus) szociológiája nemcsak arra jó Wacquant szerint, hogy a város társadalomtudományának, avagy a városkutatásnak löketet adjunk, hanem arra is, hogy provokáljuk ennek kánonját, mi több, hogy megújítsuk elméleti és gyakorlati eszköztárát. Wacquant azt javasolja, hogy

a várost mint különféle tőkék (tőketípusok) felhalmozásának, eloszlásának és összecsapásának terepeként, egyszersmind azon különböző habitusok összekeveredésének és összeütközésének helyszíneként gondoljuk újra, amelyek a várost történelmi küzdelmek tétjévé és helyévé teszik.

Bourdieu in City tehát arra fut ki, hogy a bourdieu-i szociológia képes arra, hogy a városkutatást felkavarja, ösztönözze, egyszersmind új irányt adjon neki, mégpedig azzal, hogy a szimbolikus, a fizikai és a társadalmi tér kapcsolatának vizsgálatát állítjuk középpontba. Wacquant könyvében egyrészt amellett érvel, hogy Bourdieu nem csupán városkutatásban használható és alkalmazható fogalmakkal szolgál nekünk, mint amilyen például a társadalmi tér, a habitus vagy a tőke, hanem meg is nyitotta, ki is kövezte számunkra az utat afelé, hogy a várost a különféle tőkék felhalmozása, elosztása és összecsapása helyszíneként, egyúttal a különböző habitusok találkozási és összeütközési helyeként ragadjuk meg. Ez, mármint ezek az összecsapások és összeütközések adják és képezik a város sajátos miliőjét, azt, ami egyszerre van és nincs jelen a bourdieu-i oeuvre-ban. Wacquant könyvében másrészt amellett érvel, hogy a szimbolikus tér, társadalmi tér és fizikai tér trialektikáját a városkutatás középpontjába állítva tegyük a város társadalomtudományát topológiaivá, olyanná, amely e három tér relációit, térbeni és térközi relációit helyezi középpontba.

[Képek forrása: pixabay.com]

Ajánlott olvasmányok:

Bourdieu, Pierre: Site Effects. In Bourdieu, Pierre et al.: The Weight of the World. Social Suffering in Contemporary Society,123–129. / Bourdieu, Pierre: Ortseffekte. In Bourdieu, Pierre et al.: Das Elend der Welt. Zeugnisse und Diagnosen alltäglichen Leidens an der Gesellschaft. 159–167. o. (Könyvtárunkból kölcsönözhető.)
Reed-Danahay, Deborah: Bourdieu and Social Space. Mobilities, Trajectories, Emplacements. (Könyvtárunkból kölcsönözhető.)
Berger Viktor: A térbeliség kérdése Pierre Bourdieu elméletében. In Berger Viktor: Térré szőtt társadalom. A tér kategóriája a szociológiaelméletekben. 141–155. o. (Könyvtárunkból kölcsönözhető.

További posztok a kategóriában

„Senki nem érti, senki nem érzi”

„Senki nem érti, senki nem érzi”

Pop a zenében, pop a politikában, popzene és populizmus – tejtestvérek. Mindkettő „az emberekből” él, nélkülük mindkettő „pupilla üres foglalatban”, „tollpihék az üres ólban”: van is ilyen meg nincs is, üres is meg nem is.

Reflexivitás à la Bourdieu

Reflexivitás à la Bourdieu

Pierre Bourdieu a reflexivitást sajátos módon fogja föl és műveli, azt a szociológia mint empirikus tudomány elengedhetetlen velejárójának tekinti. Madara nem Minerva, röptét alkonyatkor megkezdő baglya, hanem a vakmerő nappali csúcsragadozó, a héja.

Kibújástilalom

Kibújástilalom

Mi a kritika? Miért és hogyan csináljuk? Három egyszerű kérdés, ám válaszolni rájuk nem könnyű. Már csak azért sem, mert egy magára valamit is adó kritika, kivált, ha radikális és totális, nem bújhat ki a kritika alól: művelője nem isten földije.