Reflexivitás à la Bourdieu

maszkból néző szem
Pierre Bourdieu a reflexivitást sajátos módon fogja föl és műveli, azt a szociológia mint empirikus tudomány elengedhetetlen velejárójának tekinti. Madara nem Minerva, röptét alkonyatkor megkezdő baglya, hanem a vakmerő nappali csúcsragadozó, a héja. Négy kevéssé ismert bourdieu-i szöveget tartalmazó, Return to Reflexivity című kötetet ajánljunk.

Létezik egy kis félreértés Bourdieu-vel kapcsolatban: hogy ő szociológiai teoretikus, amiért is a vele foglalkozó jól teszi, ha analitikusan, az elméleti csomópontok és kulcsfogalmak felől, azok feltárásával közelít hozzá. A kép, melyet a bourdieu-i szociológiáról így kapunk, nem hamis, mégis kissé megtévesztő vagy torz, mert kitakarja, hogy nála az elmélet a kutatással fonódik össze. A szociológia ugyanis Bourdieu szerint is empirikus tudomány, amely elmélet nélkül vak, kutatás nélkül pedig üres (Bourdieu & Wacquant, 200–203.): nem először kutatunk, hogy aztán arra alapozva elméletet alkossunk, vagy nem először elméletet csinálunk, hogy aztán arra alapozva kutassunk, hanem a kutatás és elmélet egymástól elválaszthatatlan, kéz a kézben jár.

Valóban, Bourdieu elmélete nem „teoretikus szűznemzés útján” (Bourdieu & Wacquant, 203.) született, kulcsfogalmai azonban idővel szabadon lebegővé váltak, szociológiai szótárának szilárd, kutatásának rögzült elemévé: újra meg újra ugyanazokkal a fogalmakkal konstruálja meg kutatásának különböző tárgyait, ugyanazt a fogalmi hálót veti ki rájuk; az olyan címen megjelent munkái pedig, mint például a Férfiuralom, az Előadások a televízióról vagy A tudományok tudománya, még csak nem is új saját empirikus kutatáson alapulnak.

A reflexivitás bourdieu-i felfogásának megértéséhez már csak ezért is korai kutatásaihoz kell visszatérnünk (vö. Bourdieu, 59. / Bourdieu, 51.), vagy az Episztemológia és a szociológia szociológiája című, 1967-es, kötetünkben olvasható kis szöveghez, melyben lényegileg már minden benne van, ami a bourdieu-i reflexivitást sajátossá teszi, s amit később kifejt, kibont.

Bourdieu tudományos karrierje Algériában indult, ahol is a rendkívüli körülmények (függetlenségi háború) nem tették lehetővé a bevett módszerek mechanikus alkalmazását, a kutató tárgyra és a tárgy kutatóra gyakorolt hatását célzó reflexiót követeltek. Ez mély nyomokat hagyott Bourdieu szociológiáján: ettől kezdve meghatározó szerepet játszott benne a kutató és tárgya viszonyára irányuló reflexió, az, amit egy ideig „episztemológiai éberség”-nek, később „reflexivitás”-nak nevezett, s ami se nem tisztán elméleti, se nem tisztán gyakorlati, se nem kutatást megelőző vagy kutatás utáni művelet,

„nem ex post [irányul és] hat az opus operatumra, [nem is ex ante], hanem a priori hatással van a modus operandira” (Bourdieu, 126.).

Tárgya, az, amit a reflexivitás mint művelet tárggyá tesz, tárgyiasít (objektivál), nem más, mint a szociológiai megismerés/kutatás társadalmi lehetőségfeltételei. Vagyis a reflexivitás Bourdieu-nél egyrészt nem pszichológiai művelet: célja nem az önismeret, hanem hogy fényt derítsen azon se nem egyéni, se nem emberi (értsd: nem egyéniségből, egyéni sajátosságokból és nem az emberiből, emberi mivoltból fakadó) feltételekre, amelyek a kutatás tárgyához való megismerő-tárgyiasító viszonyt lehetővé teszik és meghatározzák. Másrészt nem filozófiai művelet: célja nem a megismerés mint olyan lehetőségfeltételeinek, hanem azon társadalmi feltételeinek feltárása, amelyek a megismerő társadalmi térben és tudományos térben elfoglalt pozíciójából, valamint megismerő pozíciójából és diszpozíciójából fakadnak.

A bourdieu-i reflexivitás ily módon a szociológia szociológiája, de több mint a „fagyi visszanyal” vagy a „kígyó saját farkába harap” esete és bevett gyakorlata. Egyfelől igaz, hogy Bourdieu reflexivitás alatt azt a munkát érti, amely által a szociológia önmagát saját tárgyává teszi, önmagával szemben saját fegyvereivel él (Bourdieu,14., 127.). Ebben azonban nincs semmi sajátos, semmi többlet, még úgy sem, hogy célja nem a tudományos tudás (igazság) megkérdőjelezése, aláásása vagy lejáratása (relativizálása), hanem alátámasztása és megerősítése (Bourdieu, 14). Hiszen ha a szociológia tudomány, akkor a fortiori róla is elmondható ugyanaz, amit a tudományról maga mond. Ha a bourdieu-i reflexivitás ennyi, ha kimerül abban, hogy önmaga ellen fordítja azokat az elemzési eszközöket, amelyeket kitermel magából (Bourdieu & Wacquant, 261.), akkor az semmi más, mint „szakállas” következetesség: ha a bogarak halmazának elemeiről, a bogarakról elmondható ez meg ez, akkor, ha te magad a bogarak halmazának eleme, azaz bogár vagy, rólad is elmondható ugyanez. Ha ellenben a bourdieu-i reflexivitás nem egyszerűen abban áll, hogy minden szó, amit szociológusként kimondunk a tudományos gyakorlatról, visszafordítható ellenünk, vagyis hogy a szociológia által tett minden kijelentést a szociológusra is lehet és kell vonatkoztatni, akkor mégis mi benne a sajátos vagy különös?

Nem egyszerűen az, hogy „antinárcisztikus” (Bourdieu, 33.), vagyis hogy a társadalmit tárja fel az egyéniben, a személytelent a személyesben, mondván, a legegyénibb vagy legszemélyesebb igazságunk részben ama társadalmi pozícióban rejlik, amelyet elfoglaltunk a múltban és elfoglalunk a jelenben, részben pedig ama diszpozíciókban, amely társadalmi életünk során belénk vésődött, vérünkké vált. Hanem leginkább az, hogy szerinte az így értett, nem az egyéni, hanem

a társadalmi tudattalanunk feltárására irányuló reflexivitás „a szociológiai tevékenység előfeltétele és módozata” (Bourdieu & Wacquant, 68.).

Eszerint szociológiát művelni nem lehet reflexivitás nélkül, ugyanazon okból, amiért a reflexivitás nem lehet az ismerd meg önmagad jegyében végzett introspekció: hogy ti. vannak olyan megismerést torzító tényezők, amelyek túlmutatnak az egyénen, előzetesen meghatározzák a látást és gondolkodást, körülhatárolják a láthatót és elgondolhatót. Ezek a tényezők Bourdieu szerint a következők: a szociológus társadalmi térben elfoglalt pozíciója; a szociológus akadémiai-egyetemi (tudományos) mezőben elfoglalt pozíciója; a szociológus nézőpontja, tekintete és beállítottsága (diszpozíciója).

A legutóbbi azokat az elfogultságokat foglalja magában, amelyek a tudományba mint olyanba és a szociológiába mint tudományba és mint tudományszakba vannak beleírva: nem tudatos előfeltevések és magától értetődőségek, melyek elméletekben, fogalmakban és gyakorlatokban öltenek testet; „skolasztikus nézőpont”: a megismerő-kutató kívülről, felülről és távolról tekint a tárgyára, nézi, szemléli, figyeli meg azt. Ez utóbbi legalább olyan fontos, mint az előbbi. Aki így a tekint a világra, az hajlamos azt látványszerűnek vagy szövegszerűnek, nem pedig megoldandó, gyakorlati megoldásokat követelő problémák halmazának látni, hajlamos nem különbséget tenni elmélet és gyakorlat logikája között, s a gyakorlatba vetíteni azt, amit csakis mint megfigyelő, leíró és elemző láthat.

„Ha [tehát] van olyan vonása Bourdieu-nek, amely kiemeli őt a kortárs társadalomelmélet mezejéből, ha van sajátosan rá jellemző intellektuális ‘kézjegye’, akkor ez kétségkívül a reflexivitással kapcsolatos megszállottsága” (Bourdieu & Wacquant, 66.), mégpedig a szociológia mint empirikus tudomány művelésének társadalmi feltételeire irányuló és a kutatással kéz a kézben járó reflexivitás iránti megszállottsága.

Ennek hiányában, véli ugyanis Bourdieu, a szociológia többet árul el magáról és tárgyhoz fűződő viszonyáról, mint magáról a tárgyról, mert belevetíti magát és tárgyhoz való viszonyát a tárgyba – tudattalanul, ellenőrizetlenül és kezeletlenül. Így aztán a leginkább torzító tényező az, ha szociológusként úgy hisszük, nincs szükség reflexivitásra, egyáltalán nincs vagy már nincs, tisztán vagy színről színre látjuk a tárgyat. Ez nem lehetséges, nincs nézőpont nélküli megismerés, ahogy nincs pozíció és diszpozíció nélküli megismerő, de reflexivitás és azt művelő szociológus sem. A tiszta vagy színről színre látás voltaképp a vakság egy módja, éppúgy, ahogy a közvetlen megértés illúziója, mely utóbbi részben a készen kapott, kéznél lévő, magától értetődő kollektív reprezentációkból, részben az objektív és az inkorporálódott struktúrák közötti koincidenciából fakad. A bourdieu-i reflexivitás célja így végül is ez: elejét venni annak, hogy foglyul ejtsen minket a tárgy, s hogy észrevétlenül, látatlanul, tudattalanul, ellenőrizetlenül és felülvizsgálatlanul műveletet végezzünk a tárgyon.

Ha van a bourdieu-i reflexivitásnak sajátos, különös vonása, van valami, ami a bourdieu-i szociológia szociológiáját kiemeli annak kortárs mezejéből, akkor az az, hogy ez a művelet nála nem post-op, hanem pre- és in-op aktus, magának a szociológiai kutatásnak (a szigorúan tudományos szociológiai gyakorlatnak) elengedhetetlen feltétele és nélkülözhetetlen eleme.

[Képek forrása: pixabay.com]

Ajánlott olvasmányok:

Bourdieu, Pierre – Wacquant, Loïc: Meghívás reflexív szociológiára. 66–77., 99–106., 199–206., 261–262., 280–306. (Könyvtárunkból kölcsönözhető.)
Bourdieu, Pierre: Méditations pascaliennes / Pascalian Meditations. (Könyvtárunkból kölcsönözhető.)
Bourdieu, Pierre: A tudományos mező. Replika 67 (2009), 11–36. (Helyben olvasható könyvtárunkban.)
Bourdieu, Pierre: A tudomány tudománya és a reflexivitás. A Collège de France 2000–2001. évi előadás-sorozata. (Könyvtárunkból kölcsönözhető / beiratkozott olvasóinknak online hozzáférhető.)
Bourdieu, Pierre: A gyakorlati észjárás. A társadalmi cselekvés elméletéről. 185–193. (Könyvtárunkból kölcsönözhető / beiratkozott olvasóinknak online hozzáférhető.)

További posztok a kategóriában

„Senki nem érti, senki nem érzi”

„Senki nem érti, senki nem érzi”

Pop a zenében, pop a politikában, popzene és populizmus – tejtestvérek. Mindkettő „az emberekből” él, nélkülük mindkettő „pupilla üres foglalatban”, „tollpihék az üres ólban”: van is ilyen meg nincs is, üres is meg nem is.

Kibújástilalom

Kibújástilalom

Mi a kritika? Miért és hogyan csináljuk? Három egyszerű kérdés, ám válaszolni rájuk nem könnyű. Már csak azért sem, mert egy magára valamit is adó kritika, kivált, ha radikális és totális, nem bújhat ki a kritika alól: művelője nem isten földije.

A politikai teológia kísértete

A politikai teológia kísértete

Saul Newman kritikai bevezetője a politikai teológiába több mint bevezetés. Ezt a többletet nem a „kritikai” adja, hanem az, hogy középpontjában a politikai teológia szekularizációval együtt járó és világunkat bejáró kísértete áll.