Társadalomtudományi Programajánló

Jour Fixe 158 | Árendás Zsuzsanna – Eredics Lilla- Kende Ágnes – Vidra Zsuzsanna: A “good” all-Roma school? Quality education in segregated context

Jour Fixe 158 | Árendás Zsuzsanna – Eredics Lilla- Kende Ágnes – Vidra Zsuzsanna: A “good” all-Roma school? Quality education in segregated context

A HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont (MTA Kiváló Kutatóhely) Szociológiai Intézete tisztelettel meghívja 158. Jour Fixe eseményére

The missing link – An empirical study of social scientific explanation and understanding

Előadók: Árendás Zsuzsanna – Eredics Lilla- Kende Ágnes – Vidra Zsuzsanna (HUN-REN TK SZI)

Hozzászólók: Szőke Alexandra  (HUN-REN KRTK RKI); Erőss Gábor (HUN-REN TK SZI)

Időpont: 2025. június 19. csütörtök 12:00

Helyszín: Az eseményt hibrid formában tartjuk meg.

Személyesen: Szociológiai Intézet 1097 Budapest Tóth Kálmán utca 4.;  B.1.37

Online: Zoom link:

HAMAROSAN

Angol nyelvű absztrakt:

School segregation, or the segregated education of minority groups, is a widely studied topic across various academic disciplines. The causes and consequences of segregated minority education are analyzed from multiple perspectives, yet they tend to lead to similar conclusions: disadvantaged minority children often attend separate schools where they have no interaction with non-minority peers. The quality of education in these schools is typically below the national average, and the teaching conditions—such as shortages of qualified teachers and inadequate facilities—are significantly worse than in mainstream schools. As a result, students in these institutions demonstrate much lower academic achievement. Their opportunities to access higher-quality or advanced levels of education are severely limited, which contributes to the reproduction of social inequalities and the lack of upward mobility. Moreover, because the students affected are members of minority communities, the segregated school system also serves to reinforce existing racial and ethnic hierarchies in society.

This paper also examines how education functions within a segregated context; however, it introduces a new perspective. It explores various aspects of education—such as teaching methods, teacher attitudes and quality, and children’s perceptions of school—within an all-Roma institution. Contrary to the common assumption that segregated schools inherently provide lower-quality education, this study focuses on a “relatively good school”. The assumption that segregated schools are “bad schools” is supported by empirical evidence, as noted above. Segregation inherently fails to provide equal and equitable education; it consistently leads to the reproduction of low social status and, ultimately, contributes to a more unjust society. While we acknowledge this reality, our study aims to explore what occurs when, despite segregation, specific conditions enable a school to become a more effective educational environment. This qualitative research is based on ethnographic observations conducted in a predominantly Roma village school, complemented by interviews with local stakeholders, teachers, and parents.

While the education system continues to operate within the logics and rationalities of coloniality, manifested through dominant white/majority policies, practices, and discourses, certain local practices challenge these prevailing norms. Our research seeks to uncover how these practices function by drawing on Critical Race Theory (CRT) and decolonial pedagogies (Marsh & Morgan, 2025; Elhinnawy, 2023). Specifically, we examine how ethnicity, socioeconomic status, and marginalization—particularly in the form of segregation—intersect within the studied context.

**

Magyar nyelvű abszrakt:

Az iskolai szegregáció, vagyis a kisebbségi csoportok elkülönített oktatása, széles körben kutatott téma. A kutatások szerint a hátrányos helyzetű kisebbségi gyerekek gyakran külön iskolákba járnak, ahol alacsonyabb színvonalú oktatásban részesülnek, rosszabb tanítási feltételek mellett. Ez rosszabb tanulmányi eredményekhez és korlátozott továbbtanulási lehetőségekhez vezet, fenntartva a társadalmi egyenlőtlenségeket és az etnikai hierarchiákat.

Ez a tanulmány szintén azt vizsgálja, hogyan működik az oktatás egy szegregált kontextusban, mindezt azonban egy új perspektívából teszi. Az oktatás különböző aspektusait – például a tanítási módszereket, a tanárok hozzáállását és szakmai felkészültségét – vizsgálja egy etnikailag szegregált intézményben. Ellentétben azzal az általános feltételezéssel, hogy a szegregált iskolák eredendően rosszabb minőségű oktatást nyújtanak, ez a tanulmány egy „viszonylag jó iskolára” összpontosít. Azt a feltételezést, hogy a szegregált iskolák „rossz iskolák”, empirikus bizonyítékok támasztják alá, amint azt fentebb említettük. A szegregáció eredendően nem biztosít egyenlő és méltányos oktatást; következetesen az alacsony társadalmi státusz újratermelődéséhez vezet, és végső soron hozzájárul egy igazságtalanabb társadalom kialakulásához. Miközben elismerjük ezt a valóságot, tanulmányunk célja annak feltárása, hogy mi történik akkor, amikor a szegregáció ellenére bizonyos körülmények lehetővé teszik, hogy egy iskola hatékonyabb oktatási környezetté váljon. Ez a kvalitatív kutatás egy túlnyomórészt roma falusi iskolában végzett etnográfiai megfigyeléseken alapul, amelyeket a helyi érdekeltekkel, tanárokkal és szülőkkel készített interjúk egészítenek ki.

Miközben az oktatási rendszer továbbra is a többségi, domináns politikák, elképzelések és diskurzusok szerint működik, bizonyos helyi gyakorlatok megkérdőjelezik ezeket az uralkodó normákat. Kutatásunk a Critical Race Theory (CRT) és a dekolonialista pedagógiára (Marsh & Morgan, 2025; Elhinnawy, 2023) támaszkodva igyekszik feltárni, hogyan működnek ezek a gyakorlatok. Konkrétan azt vizsgáljuk, hogy az etnikai hovatartozás, a társadalmi-gazdasági státusz és a marginalizáció – különösen szegregáció formájában – hogyan keresztezik egymást a vizsgált kontextusban.

Az esemény részletei: